ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΚΑΙ ΡΩΜΑΙΟΚΑΘΟΛΙΚΩΝ


Συνηθίζεται να αποκαλούμε την Παπική Εκκλησία «Καθολική» και τους πιστούς της «Καθολικούς».

Αυτό είναι λάθος γιατί σύμφωνα και με το δικό μας Σύμβολο Πίστεως (το Πιστεύω) η δικιά μας Εκκλησία, η λεγόμενη και Ορθόδοξη, είναι η «μία Αγία Καθολική και Αποστολική Εκκλησία», δηλαδή η μοναδική, ενιαία και γνήσια Χριστιανική Εκκλησία.

Κατόπιν αυτού, στην παρούσα εργασία θα αποκαλώ τη δική μας Εκκλησία Ορθόδοξη και εμάς τους πιστούς της Ορθοδόξους και την παπική Εκκλησία Ρωμαιοκαθολική και τους πιστούς της Ρωμαιοκαθολικούς.

ΔΟΓΜΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ:

  1. Η ΚΑΙ ΕΚ ΤΟΥ ΥΙΟΥ ΕΚΠΟΡΕΥΣΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ

Η βασικότερη δογματική διαφορά είναι το filiogue=και εκ του ΥΙΟΥ. Ενώ στην Ορθόδοξη εκκλησία στο όγδοο άρθρο του Σύμβολου της πίστεως ομολογείται ότι: «πιστευω και εις το

Πνευμα το Αγιον, το Κύριο το ζωοποιό, το εκ του Πατρός εκπορευόμενο», η Ρωμαιοκαθολική εκκλησία στο Σύμβολό της προσθέτει: «ΚΑΙ ΕΚ ΤΟΥ ΥΙΟΥ». Η διαφορά αυτή υπήρξε η βασική διαφορά που οδήγησε στο σχίσμα=διαιρεση του 1054. Δηλαδή, στην Ορθοδοξία πιστεύεται ότι το Αγιο Πνεύμα εκπορεύεται μόνο από τον Πατερά (η μόνη πηγή), ενώ στη Ρωμαιοκαθολική απο τον Πατερά και τον Υιό», πράγμα που δημιουργεί προβληματισμό ως προς το δόγμα, γιατί γεννά προϋποθέσεις δυαρχίας (οι δύο πηγές) και όχι μοναρχίας, δηλαδή ουσιαστικά καταργεί τη μονοθεΐα.

  • ΤΟ ΔΟΓΜΑ ΤΗΣ ΑΣΠΙΛΛΟΥ ΣΥΛΛΗΨΕΩΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ

H Ορθοδοξία πιστεύει ότι η Θεοτόκος γεννήθηκε με το προπατορικό αμάρτημα σαν άνθρωπος με κανονική ανθρώπινη σύλληψη από τους γονείς της και απαλλάχτηκε κατά τον Ευαγγελισμό. Αντίθετα, η Ρωμαιοαθολική εκκλησία πιστεύει ότι γεννήθηκε χωρίς την ενοχή του προπατορικού αμαρτήματος και με άμωμο σύλληψη από τους γονείς της.

  • Η ΚΟΙΜΗΣΗ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ

Η Ορθοδοξία πιστεύει ότι η Θεοτόκος πέθανε καί μετά μετέστη στον ουρανό. η καθολική εκκλησία πιστεύει ότι μετέστη χωρίς να έχει πεθάνει.

  1. Η ΘΕΟΤΟΚΟΣ ΣΥΛΛΕΙΤΡΩΤΡΙΑ

Η Ορθοδοξία πιστεύει ότι η Θεοτόκος πρεσβεύει για μας χωρίς όμως η ίδια να μας σώζει, ιδιότητα που έχει μόνο ο Σωτήρας Χριστός. Αντίθετα στη Ρωμαιοκαθολικη εκκλησία πιστεύουν ότι και η ίδια η Παναγία μπορεί να σώζει τους ανθρώπους.

  1. Η ΘΕΟΤΟΚΟΣ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΗΤΡΙΑ

Στη Ρωμαιοκαθολική εκκλησία πιστεύεται ότι η Παναγία συλλειτουργεί μαζί με το λαό σε κάθε θεία λειτουργία.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:

Οι Ρωμαιοκαθολικοί προσδίδουν μεγάλη έμφαση στην Αγιότητα της Παναγίας, στην οποία αποδίδουν ιδιότητες, που σχεδόν την αναβιβάζουν σε ένα τέταρτο πρόσωπο της Θεότητας.

  1. ΤΟ ΑΛΑΘΗΤΟ ΤΟΥ ΠΟΝΤΙΦΗΚΑ

Στη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, ο ένας και μοναδικός ηγέτης αυτής, ο Πάπας, θεωρείται αλάθητος, πράγμα που δεν ισχύει στην Ορθοδοξία για κανέναν Επίσκοπο ή Πατριάρχη. Επίσης ο πάπας μόνος αυτός σαν απόλυτος μονάρχης διοικεί την Εκκλησία του και αποφασίζει για τα θέματά της. Στην Ορθόδοξη Εκκλησία το σύστημα Διοίκησης είναι δημοκρατικό και αποφάσεις παίρνει πλειοψηφικά η Σύνοδος των επισκόπων

ΛΑΤΡΕΥΤΙΚΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ:

1.ΒΑΠΤΙΣΜΑ:

Στην Ορθοδοξία το νήπιο βυθίζεται ολόκληρο στην κολυμβήθρα, ενώ στη Ρωμαιοκαθολική εκκλησία δεν συμβαίνει αυτό και απλά ρίχνεται αγιασμένο νερό στο κεφάλι του νήπιου.

  1. ΧΡΙΣΜΑ:

Στην Ορθοδοξία το χρίσμα (μύρωμα-σφραγίδα) γίνεται σε όλα τα νήπια, αμέσως μετά το βάπτισμα. Στην Ρωμαιοκαθολική εκκλησία το χρίσμα χορηγείται σε παιδιά ηλικίας 8 ετών αφού έχει προηγηθεί σχετική προετοιμασία μέσω της Κατήχησης που παρακολουθούν καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους, στα Κατηχητικά Κέντρα της Επισκοπής τους.

  • ΘΕΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ:

Στην ορθοδοξία η θεία μετάληψη γίνεται με ενζυμο άρτο αναμεμιγμένο με οίνο δια κοινού κοχλιαρίου την λαβίδα και από κοινό Άγιο Ποτήρια, το δισκοπότηρο. Και αυτό γιατί το κοινό Ποτήρια ενώνει εμάς τους πιστούς σε μια ανθρώπινη κοινωνία. Ο ένζυμος άρτος και ο οίνος διατηρούν τη χημική τους ιδιοσυστασία αλλά έχουν κατά τη λειτουργία «μεταβληθεί» δια του Αγίου Πνεύματος σε σώμα και αίμα του. Χριστού. Ορθόδοξοι λαϊκοί και κληρικοί μεταλαμβάνουν και του άρτου και του οίνου. Στην Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία οι πιστοί μεταλαμβάνουν μόνο άζυμο άρτο, την όστια, ενώ οι κληρικοί μεταλαμβάνουν και άρτο και οίνο. Επίσης οι Ρωμαιοκαθολικοί πιστεύουν ότι και ο άρτος και ο οίνος της θείας κοινωνίας δεν διατηρούν τα χαρακτηριστικά τους αλλά έχουν «μετουσιωθεί» σε σώμα και αίμα αντίστοιχα Του Κυρίου. Στην Ρωμαιοκαθολική εκκλησία η Θεία Κοινωνία (Πρώτη Κοινωνία) χορηγείται σε παιδιά ηλικίας 7 ετών, αφού έχει προηγηθεί σχετική προετοιμασία μέσω της Κατήχησης που παρακολουθούν καθ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους, στα Κατηχητικά Κέντρα της Επισκοπής τους.

  1. ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΙΑ:

Στην Ορθοδοξία οι εικόνες είναι αυστηρότερες- ασκητικότερες από της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησιάς, που είναι εντυπωσιακότερες, έχουν τη μορφή περισσότερο ζωγραφικών πινάκων με πιο ανθρωπινά χαρακτηριστικά και επιπλέον υφίστανται πολύ λίγες μέσα στο ναό, στον οποίο έχουν τοποθετηθεί κυρίως αγάλματα των θείων προσώπων.

  1. ΥΜΝΟΛΟΓΙΑ:

Στην Ορθοδοξία δεν υπάρχει εκκλησιαστικό όργανο στους ναούς παρά μόνο ψάλτες και μόνο ο άνθρωπος με τη φωνή του, υμνεί το Θεό, ενώ στις Ρωμαιοκαθολικές εκκλησίες υπάρχει το όργανο, ένα είδος αρμονίου που παίζει κάποιες εκκλησιαστικές μελωδίες κατά τη θεία λειτουργία, που έχουν διαφοροποιηθεί από την παλιά βυζαντινή μουσική.

ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΠΙΣΤΩΝ:

  1. ΑΓΑΜΙΑ

Στην Ορθοδοξία, υποχρεωτικά άγαμοι είναι μόνο οι επίσκοποι, ενώ στη Ρωμαιοκαθολική εκκλησία υφίσταται η γενική αγαμία του κλήρου όλων των βαθμών της ιεροσύνης

  1. ΤΡΟΠΟΣ ΤΕΛΕΣΗΣ ΤΟΥ ΣΗΜΕΙΟΥ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ

Κατ αρχήν οι Ορθόδοξοι εκτελούν την οριζόντια κίνηση του δεξιού χεριού από το δεξιό στήθος προς την καρδιά και οι Ρωμαιοκαθολικοί αντίστροφα. Τώρα ως προς την τοποθέτηση των δακτύλων:

ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ:

Οι Ορθόδοξοι ενώνουν τα τρία πρώτα δάχτυλα και τα άλλα δύο ακουμπούν στη παλάμη, όπως στο παραπάνω σχήμα. Τα τρία ενωμένα δάχτυλα αντιπροσωπεύουν την Αγία Τριάδα (Πατήρ, Υιός και Αγιο πνεύμα). Τα άλλα δύο που ακουμπούν στη παλάμη αντιπροσωπεύουν τις δύο φύσεις του Ιησού Χριστού, την Ανθρώπινη και τη Θεϊκή.

ΚΑΘΟΛΙΚΟΙ

Οι Ρωμαιοκαθολικοί ενώνουν τον αντίχειρα με τον διπλανό από το μικρό δάχτυλο και τα άλλα τρία μένουν πάνω, όπως στο παραπάνω σχήμα. Τα τρία κάτω δάχτυλα, αντιπροσωπεύουν και εδώ την Αγία Τριάδα και τα δύο που τοποθετούνται όρθια, τις δύο φύσεις του Ιησού Χριστού. Αλλά αν τα δείτε ξεχωριστά:

Α ΕΚΔΟΧΗ:

  • Ο δείκτης είναι σαν το γράμμα I.
  • Ο μεσαίος, σχηματίζει το γράμμα C.
  • Ο μικρός και ο παράμεσος σχηματίζουν το γράμμα X.
  • Ο μεγάλος σχηματίζει και αυτός το γράμμα C.

Όλα μαζί σχηματίζουν το Χριστόγραμμα «ICXC» που αποτελεί μία σύντμηση της λέξης «IHCOYC XPICTOC»

Β ΕΚΔΟΧΗ:

  • Το μικρό δάχτυλο είναι σαν το γράμμα I
  • Τα δύο ενωμένα σαν το γράμμα Χ και
  • Τα άλλα δύο σχηματίζουν το γράμμα V.

Αυτά τα τρία γράμματα αποτελούν τις λέξεις Ιησούς Χριστός ναζωραίος.

  1. ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ

Σε αυτές συγκαταλέγονται ο τρόπος προσδιορισμού της ημερομηνίας του Πάσχα, ο αγένειος κλήρος των Ρωμαιοκαθολικών, το ότι οι Ρωμαιοκαθολικοί κληρικοί εκτός ναού δεν φορούν ράσα αλλά ένα ειδικό ενδεικτικό της ιδιότητάς τους κολάρο κ.α. Η μεγαλύτερη όμως διαφορά είναι η ανακήρυξη διαφορετικών αγίων από τις δυο εκκλησίες μετά το 1054, γιατί από τότε και εξής οι εκκλησιές τράβηξαν χωριστούς- διαφορετικούς δρόμους και, μοιραία, άλλοι Αγιοι υπήρξαν εκατέρωθεν.

ΠΗΓΕΣ:

Πανεπιστημιακά μαθήματα Δογματικής Διαδίκτυο

Αναρτήθηκε στις Γενικά - Απόψεις. Ετικέτες: . 2 Σχόλια »

2 Σχόλια to “ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΚΑΙ ΡΩΜΑΙΟΚΑΘΟΛΙΚΩΝ”

  1. Χρήστος Βαίδάνης Says:

    Μπράβο Νέστορα. Πολύ κατατοποιστικό το άρθρο σου.

    • ΝΕΣΤΩΡ ΓΙΑΛΙΔΗΣ Says:

      Σε ευχαριστώ θερμά φίλε Χρήστο για τα καλά σου λόγια. Να είσαι καλά. Νέστωρ


Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.